Xebia deelt haar ervaring over de sourcing training

Een goede fundering qua kennis binnen sourcing

“Als lead is het mijn doel het kennisniveau van onze hele groep recruiters te verhogen. Daarvoor zetten we onder andere trainingen en kennisdelingen in,” vertelt Luuk Feitsma. Hij werkt voor Xebia Group, dat focust op specifieke vakgebieden, zoals data science, cloud engineering, security en software development. Elke unit heeft zijn eigen recruiter die eindverantwoordelijk is voor de hiring. Luuk brengt vanuit zijn rol de recruiters bij elkaar, om zo tot minder gedecentraliseerde recruitment te komen.

“Ik kende Marcel van diverse talks die ik van hem bijwoonde op verschillende conferenties. Vervolgens volgde ik een tweetal trainingen bij hem. Daar was ik zo tevreden over dat ik direct wist wat de waarde van een training van Marcel voor mijn collega’s zou zijn. Dus vroeg ik hem een sourcing training bij ons te komen doen. Want hij zorgt voor een hele goede fundering qua kennis binnen sourcing, vanwaar je direct veel inspiratie krijgt en kan doorpakken.”

Sourcing, overtuigend schrijven en neuromarketing
 “We hebben de sourcingtraining in 3 online sessies met hem gedaan. Onze manier van recruiten is vooral gefocust op inbound, events en actief zijn binnen communities. En het is ook belangrijk om via outboundwerving mensen aan te trekken. Dus wilde ik vooral iedereen laten kennismaken met sourcing, sourcingtechnieken en het écht vinden van mensen. Het mooie van de training is dat je niet alleen bezig bent met de vraag: ‘Hoe vind ik de juiste mensen?’ Je leert ook over de stap daarna: hoe converteer ik de gevonden persoon tot een sollicitant. Marcel heeft hiervoor zeer interessante methodes om overtuigend te schrijven en neuromarketing toe te passen.” 

“We deden de cursus met 8 recruiters. Ieder van ons heeft een andere doelgroep. De een focust op security, de ander op data-scienceprofielen en weer iemand anders op cloud engineers. Hele verschillende en toch allemaal technische profielen. Dat was voor Marcel geen enkel probleem. Hoe specifiek de vragen over de doelgroep ook waren, hij kon ze beantwoorden.”


Positief effect is direct zichtbaar
 “Ik zie dagelijks positieve resultaten van de training. Als ik kijk hoe de recruiters nu InMail gebruiken, dan is dat zowel kwalitatief als kwantitatief verbeterd. Ook het aantal positieve reacties van kandidaten is toegenomen. En dankzij de nieuwe methodes die we hebben geleerd zijn nu al meerdere nieuwe mensen aangenomen. De training is de investering dubbel en dwars waard geweest dus.”


Op interactieve wijze kennis overdragen
 Marcel heeft een hele brede expertise, niet een focus binnen alleen een bepaalde doelgroep. Wel veel kennis, hij kan zijn ruime ervaring goed vertalen naar trainingen. “Marcel weet met zijn vele goede praktijkvoorbeelden op een zeer interactieve manier kennis over te dragen. En niet alleen door het op te lepelen. Ook door op basis van vraagstelling vanuit de groep de deelnemers aan het werk te zetten. Zijn huiswerkopdrachten sluiten daar ook goed bij aan.” 

Meer weten over de incompany maatwerk sourcing training?

arrow_drop_up arrow_drop_down