Recruitment teams en recruiters begin vandaag al met trainingen op het gebied van AI en ChatGPT om de toekomst van werving en selectie nu al te starten
Artificial Intelligence (
Denk bijvoorbeeld aan het automatisch genereren van gepersonaliseerde e-mails, het analyseren van vacaturedata of het maken van perfecte
Voor
Hier een praktisch 7 stappenplan om je team (en jezelf) klaar te maken om ChatGPT & AI binnen je organisatie te laten landen.
Stap 1: Maak je team AI bewust
De implementatie van
Gebruik simpele voorbeelden uit het dagelijks leven om hen te inspireren:
- Netflix: Alle filmsuggesties zijn gebaseerd op jouw kijkgedrag door middel van
AI . Dit laat zien hoeAI keuzes kan personaliseren. - TikTok: De video’s die jij ziet, worden met
behulp van gepersonaliseerd en aansluiten op jouw interesses.AI Chatbots : Die complete customer support dag en nacht kunnen uitvoeren en dan bedoelen we wel de slimmechatbots .
Bied trainingen aan of laat ze deelnemen aan webinars en gebruik tools zoals
Laat ze ervaring opdoen met het schrijven van prompts. We hebben een framework ontwikkeld die je eenvoudig kan inpassen in jullie
Hoe meer ze oefenen, hoe sneller ze het gebruik van
Vergeet niet dat het niet om een eenmalige training gaat.
Blijven oefenen en experimenteren is essentieel voor een succesvolle
Stap 2: Begin bij je processen
Voordat je
Analyseer elk proces en stel vragen zoals:
Welke stappen zijn repetitief en tijdrovend?
Waar kan automatisering waarde toevoegen zonder de menselijke touch te verliezen?
Voorbeelden van te
Intakegesprekken samenvatten: Vaak een repetitief proces dat met
behulp van versneld kan worden.AI Analyseren van
vacatureteksten : de essentie uit een tekst te halen en snel inzichten te geven.AI kan helpenAutomatische follow-ups naar
kandidaten : Zodat niemand per ongeluk vergeten wordt. En dat versterkt je employer brand weer.
Een goed begin is het halve werk. Zodra je een overzicht hebt van je processen, kun je gericht bepalen waar
Stap 3: Welk proces is geschikt voor AI in recruitment
Niet elke taak is geschikt voor automatisering in je
Gebruik de volgende criteria om te bepalen of een taak door
Repetitief en eenvoudig te standaardiseren: Taken zoals e-mails opstellen, geanonimiseerde data analyseren of vacatures schrijven.
Levert het meerwaarde op?: De taak moet waarde toevoegen, bijvoorbeeld tijd besparen of foutgevoelig werk minimaliseren.
Taken die meer complex zijn of menselijke interactie vereisen, blijven beter geschikt voor je teamleden zelf.
Maar repetitieve taken kunnen perfect worden geautomatiseerd, zodat je teamlid zich kan richten op de dingen die echt waarde toevoegen.
En
Stap 4: Gebruik de Action Priority Matrix
De Action Priority Matrix helpt je om je
Focus op de quick wins:
High Impact, Low Effort (quick wins): Taken die eenvoudig geautomatiseerd of door
AI ondersteund kunnen worden. Direct oppakken.Low Impact, High Effort: Taken die veel tijd en moeite kosten, maar weinig opleveren, kun je beter overslaan.
Door deze matrix te gebruiken, kun je snel bepalen waar
Stap 5: Praat met je leveranciers
Veel organisaties vergeten dat hun huidige softwareleveranciers vaak al
Stap 6: AI & ChatGPT trainingen en stimuleren van je recruiters
Train je team regelmatig en stel
Tip: Geef praktijkvoorbeelden van
PostNL: Meer dan 40% van de sollicitatievragen wordt afgehandeld buiten kantooruren.
AI maakt dit mogelijk, wat leidt tot een hogere kandidaat tevredenheid en snellere reactietijden.
Stap 7: Start klein met AI en automatisering
Begin met een pilotproject. Automatiseren hoeft niet meteen een groot project te zijn. Start bijvoorbeeld met het automatiseren van het versturen van herinneringen of het automatisch schrijven van
Monitor de prestaties en meet de impact van deze pilots. Zodra de eerste successen geboekt zijn, kun je makkelijker opschalen en andere wervingsprocessen aanpakken. En ga je
Tools die je niet mag missen (bijvoorbeeld sourcing op LinkedIn)
CustomGPT: Gebruik deze tool om bijvoorbeeld snel boolean searches te maken voor
LinkedIn . Het bespaart je enorm veel tijd insourcing .Carv: Een
AI -assistent die talent acquisition eams ondersteunt door repetitieve administratieve taken over te nemen, zoals het maken van notities tijdens intakegesprekken, het opstellen van documenten zoals kandidaatprofielen, en het bijwerken van ATS-systemen. Hierdoor kunnenrecruiters zich focussen op de menselijke aspecten van het recruitmentproces.Perplexity: Een krachtige zoektool voor arbeidsmarktdata, die zorgt voor snelle en accurate informatie.
Veelgestelde vragen en nadelen van AI
Wat zijn de voordelen van AI voor recruiters?
AI helpt bij het automatiseren van repetitieve taken, waardoor recruiters efficiënter kunnen werken en zich meer kunnen richten op de menselijke aspecten van het proces. Er zijn geen echte nadelen, behalve als je je team niet met AI laat werken.Hoe kan ik mijn team bewust maken van de voordelen van AI?
Maak gebruik van eenvoudige voorbeelden uit het dagelijks leven en bied trainingen aan om het team bekend te maken met AI-tools zoals ChatGPT en Claude.ai. Of in ieder geval een inspiratie workshop.Welke taken zijn het meest geschikt voor AI-automatisering?
Taken die repetitief en eenvoudig te standaardiseren zijn, zoals data analyse met geanonimiseerde data en het versturen van standaard e-mails, zijn zeer geschikt voor AI-automatisering.
Het screenen van kandidaten wordt vaak afgeraden vanwege de privacyrisico's en wettelijke beperkingen.Wat moet ik bespreken met mijn softwareleverancier over AI?
Vraag naar de AI-functionaliteiten die zij al aanbieden of in ontwikkeling hebben, en ontdek hoe je deze optimaal kunt benutten binnen jouw organisatie. Zorg dat je je processen goed in kaart hebt gebracht en de action priority matrix voor je zelf helder hebt. Zodat je met je leverancier jouw quick wins kunt bespreken.Wat zijn goede pilotprojecten om mee te starten?
Begin klein, bijvoorbeeld met het automatiseren van herinneringen of het gebruiken van tools zoals Carv om administratieve taken te verlichten. Dit lost al veel administratie op en zorgt voor directe impact.
Conclusie
Onthoud: "Mensen die
Heb jij hulp nodig bij stappen zetten om de toekomst van recruitment en je employer branding
Neem contact op en laat je inspireren door de mogelijkheden die deze technologie te bieden heeft. Samen kunnen we de toekomst van
Wij leveren inspiratie workshops, masterclasses en volledige trainingen en blijven meedenken over de mogelijkheden van