Helemaal hip, clubhouse. Sterk inspelen op de FOMO gedachte. Door het heel exclusief maken op invite only. En zo exclusief dat alleen mensen met een iPhone er gebruik van kunnen maken. Clubhouse groeit hard, heel hard. Van 1,500 naar 10 Mio users, in minder dan één jaar. Wow, ze zijn gewaardeerd op 1B dollars, net als AirBnB en Uber.
Nieuwe manier van communiceren
Het is een “nieuwe manier” van communiceren. Maar is het wel zo nieuw?
Clubhouse deed mij denken aan de babbelbox. Je weet wel voor de ouderen onder ons, telefoneren met z’n tienen tegelijk. Mensen liepen daar letterlijk en figuurlijk op leeg 😉. Ik heb het eens opgezocht en ik vond dit krantenartikel uit 1988. Je weet wel toen Nederland het EK won.
Babbelbox – 06-lijn waarop men groepsgesprekken kan voeren. Informeel. Dit fenomeen kwam eind jaren tachtig overgewaaid uit Amerika, waar men spreekt van gab lines, chat lines of talk lines. Varianten zijn o.a. babbellijn en babbelfoon. Bron: https://www.ensie.nl/neologismen/babbelbox
Recruiten op Clubhouse
Coaches en andere goeroes hebben al een positie ingenomen. Sourcers duiker erop, recruiters hebben zoiets van dit is goud. Een voorbeeld van Marcel Rietveld die had het over developers in Amsterdam. En hoe je die kunt vinden in Clubhouse. Deze specifieke search had ik nog niet gedaan. Ik kwam zelf niet tot 40-50 developers in Amsterdam. LinkedIn heeft er ongeveer 30K en GitHub 18K en deze profielen zijn verrijkt.
Voor de reguliere searches die recruiters moeten doen, vind ik het te ver gaan. Kijk eerst of je de vacaturetekst goed hebt geschreven, ga daarna kijken of er nog goede kandidaten in je ATS staan en ga daarna extern searchen en dan niet op Clubhouse. Het kost teveel tijd om echt effectief te zijn.
Het kost teveel tijd om echt effectief te zijn.
Ik heb nu een keer “on stage” gestaan bij een Clubhouse. Zeker grappig om te doen, maar ik miste de interactie met het publiek. Er kunnen vragen gesteld worden door middel van handje omhoog. Dan kan de eigenaar van het clubhuis de vragensteller op het podium halen. Mijn beeld is dat het vaak de wat meer extrovertere types die de vragen durven te stellen.
Wij zijn het product
Waarmee verdient Clubhouse geld. Het kost nog niets. Maar als het product niets kost dan zijn wij het product.
Natuurlijk heeft voice een toekomst, hiermee ben ik het helemaal eens. Ik heb ook een Siri, Google Home en Amazon Alexa. Ze zijn aardig onderweg om mijn gemompel soms te snappen. En Google Duplex de mogelijkheden zijn eindeloos. Clubhouse gaat ook hier een plekje veroveren, ook al is het zodat de goeroes en coaches elkaar bezig kunnen houden.
Want o, wat kost het een tijd. Alle notificaties zorgen ervoor dat je toch weer even gaat kijken. FOMO!
De notificaties heb ik uitgezet, lang leve deze optie want ik kwam niet aan werken toe.
Ik hou zoals altijd alle nieuwe platformen in de gaten, ook Clubhouse. Alleen als ik dat zelf wil.