LinkedIn Jobslots
LinkedIn Jobslots

LinkedIn is nog steeds koploper als het gaat om het aantal maandelijkse bezoekers en het aantal sollicitaties. Relatief gezien dan. Want het aantal sollicitaties per vacature loopt voor veel doelgroepen in deze overspannen arbeidsmarkt hard achteruit. Cowboys.nl had hier een leuke index ontwikkeld, maar deze wordt helaas niet meer bijgehouden.

Hoe kun je dan toch het maximale uit je jobslots halen? Hier 5 tips om meer rendement uit je investering te halen. 

Tip 1:

Gebruik altijd de jobtitel die door LinkedIn zelf gegenereerd wordt. Je eigen functietitels zijn vast heel erg prachtig, maar dragen niet bij aan het matchen van de juiste profielen met de vacature.

Bij werkplekbeleid kies dan in ieder geval hybride ook al mogen de medewerkers maar 1 dag per week thuiswerken. Blue collar werkers uitgesloten natuurlijk, maar het LinkedIn platform is niet echt geschikt voor deze doelgroep.

Plaats of metro area ingeven. Dit laatste is bijvoorbeeld Amsterdam en omgeving of een provincie. Hoe specifieker de locatie hoe beter natuurlijk ook voor de sollicitant.

Als je op 100% remote werkt stel dan in Nederland of België.

 

 

Tip 2:

Welke functie moet ik selecteren en hoeveel zijn vaak de vragen die ik krijg. Kies hier alle drie de velden. En weet je niet welke functies je moet kiezen, kijk dan in je LinkedIn Recruiter. Voor de rol van verkoop- marketingspecialist in Amsterdam omgeving selecteer deze dan beiden in huidige functie en kijk dan naar de functies (geavanceerde zoekopdracht).

Zo kun je op basis van data de juiste functies (functiegroepen) selecteren.

Hetzelfde geldt voor de bedrijfstakken, ook hier alle drie kiezen. Hier krijg je helaas geen makkelijk overzicht van maken net zoals bij functies. De lijst die wordt voorgesteld is geen top lijst, maar een samenraapsel van bedrijfstakken. Bedrijfstak is niet gekoppeld aan een bedrijf.

Laatst had ik een training bij een bureau. Deze recruiter van dit bureau zochten kandidaten op bedrijfstakken. Dit is een vrij veld die mensen zelf in kunnen geven. Bijvoorbeeld iemand die gestart is als vakkenvuller bij de AH en zijn bedrijfstak op retail heeft gezet en later na zijn studie als lead developer bij een groot IT bedrijf is gaan werken, heeft nog steeds zijn bedrijfstak op retail staan. Er ging een wereld voor hun open.

Denk zelf even welke bedrijfstakken logisch zijn en gebruik in ieder geval alle velden.

Soort baan en senioriteit niveau vul hier in wat je denkt dat er bij past. Het is echter geen garantie dat dit 100% gematcht wordt. Ik heb hier vreemde matches gezien, met instappers die gematcht worden aan mensen met meer dan 15 jaar ervaring.

Tip 3:

De functieomschrijving. De vacaturetekst hier schuif ik graag Nicol Tadema van Voor Tekst naar voren. Zij heeft meerdere whitepapers geschreven op Kiqit, heeft net haar nieuwe boek gepubliceerd: Tekst Werkt en heeft ook een trainingsbureau. Dit is een vak apart en dit laat ik graag aan de expert over. Net als sourcing ook een vak is.

Tip 4:

Vaardigheden toevoegen ook hier kun je weer de hulp inschakelen van LinkedIn Recruiter.  Je krijgt op basis van dezelfde zoekcriteria als hierboven een lijst met skills. Tenzij je een hele specifieke skill of vaardigheid zoekt dan kun je deze lijst het beste aanhouden.

Tip 5:

Meer sollicitanten via LinkedIn probeer dan deze optie eens. Aanbevolen. Kandidaten kandidaten kunnen dan zonder een formulier in te vullen rechtstreeks met hun LinkedIn profiel solliciteren. Ja, er komen ook vervuiling bij en het kost je wat meer werk om de passende kandidaten in je ATS op te voeren.

Als laatste ultieme poging zeker eens het proberen waard. 

En voor wat betreft de screeningsvragen in stap twee kan ik heel helder in zijn. Niet doen, niet in deze markt.

Deze en nog veeeeeel meer tips komen ook aan bod in de Online Masterclass LinkedIn Recruiter.

arrow_drop_up arrow_drop_down